2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002

UCHWAŁA Nr XXVI / 176 / 2008 Rady Miejskiej Węgrowa z dnia 26 września 2008r. w sprawie założeń do projektu budżetu Miasta na rok 2009

UCHWAŁA Nr XXVI / 176 / 2008 Rady Miejskiej Węgrowa z dnia 26 września 2008r. w sprawie założeń do projektu budżetu Miasta na rok 2009 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm./ Rada Miejska Węgrowa uchwala, co następuje: § 1. Uchwala się założenia do projektu budżetu Miasta Węgrowa na rok 2009 stanowiące załącznik do niniejszej uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Węgrowa. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Miejskiej Węgrowa Tadeusz Ryczkowski Załącznik do Uchwały Nr XXVI/176/2008 Rady Miejskiej Węgrowa z dnia 26 września 2008r. ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU BUDŻETU MIASTA NA ROK 2009 Rada Miejska Węgrowa przyjmuje następujące założenia do projektu budżetu Miasta na rok 2009: I. Założenia ogólne: 1.Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych, wzrost cen nakładów inwestycyjnych oraz wzrost przeciętnego wynagrodzenia pracowników miejskich jednostek organizacyjnych należy przyjąć na poziomie założeń przyjętych do projektu budżetu państwa. 2.Wzrost dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych należy przyjąć o 3% 3.Wzrost subwencji co najmniej o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, 4.Wzrost dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne i zlecone o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. II. W zakresie dochodów A. Polityka podatkowa i cenowa Polityka podatkowa Katalog obowiązkowych zadań wynikających z ustaw o samorządzie gminnym powoduje konieczność zapewnienia odpowiednich środków finansowych na ich realizację. Z uwagi na fakt, iż wpływy z podatków i opłat stanowią podstawowe źródło przewidzianych ustawowo dochodów własnych kształtowanych przez organy samorządowe, odgrywają one istotną rolę w zapewnieniu odpowiedniego poziomu dochodów. Mając powyższe na uwadze, proponuje się na 2009 rok następujący sposób ustalenia stawek podatków i opłat w zakresie: I. podatku od nieruchomości Zmiana stawek podatków od nieruchomości w stopniu uwzględniającym wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie I półrocza roku 2008 w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. II.podatku rolnego Zmiana stawek podatków rolnego w stopniu uwzględniającym wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie I półrocza roku 2008 w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. III.podatku leśnego Ustalenie stawki podatku leśnego na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna uzyskaną przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2008 roku. Powyższa cena sprzedaży 1m3 drewna określana jest na każdy rok podatkowy w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. IV.podatku od środków transportowych Proponuje się wzrost stawek w stopniu uwzględniającym wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie I półrocza roku 2008 w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W przypadku, gdy stawki minimalne określone dla niektórych pojazdów będą wyższe od zakładanych na podstawie ww. wskaźnika należy założyć stawkę minimalną. V. opłaty targowej Proponuje się utrzymanie obowiązujących stawek. VI. opłat za wieczyste użytkowanie Proponuje się utrzymanie obowiązujących stawek. Polityka cenowa W założeniach polityki cenowej miasta na 2009 rok proponuje się kontynuację przyjętej zasady, zgodnie z którą wysokość opłat z tytułu usług świadczonych przez podmioty komunalne winna kształtować się na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów tych usług i pozwalającym na odtworzenie i modernizację majątku służącego wykonywaniu zadań publicznych. Samofinansowanie podmiotów świadczących usługi komunalne pozwala na przeznaczenie większych środków z budżetu na przedsięwzięcia związane z rozwojem miasta.  W zakresie czynszów za mieszkania komunalne należy zastosować mechanizm wzrostu opłat wynikający z Uchwały Nr XXIII/182/2004 Rady Miejskiej Węgrowa z dnia 4 listopada 2004r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta na lata 2004-2009. Program ten przewiduje konieczność dalszego urealniania czynszów za lokale mieszkalne. W przypadku stawek czynszu za lokale użytkowe ich wysokość jest ustalana w drodze postępowania przetargowego. W 2009 roku proponuje się ustalenie opłat za pobyt dzieci w przedszkolach w wysokości 100 zł za m-c od września, a opłat za usługi opiekuńcze o planowany wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia pracowników miejskich jednostek organizacyjnych od 1 stycznia 2009. II. W zakresie wydatków W 2009 roku winna być kontynuowana strategia zrównoważonego rozwoju miasta w sferze działalności inwestycyjnej, gospodarczej i społecznej, wynikającego z zadań określonych ustawą o samorządzie gminnym. W celu osiągnięcia planowanych zamierzeń w przyszłorocznym programie działań należy uwzględnić i poczynić kroki zmierzające do wykorzystania środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych tj. środki europejskie, kontrakt wojewódzki, budżet państwa, preferencyjne pożyczki i kredyty. Główne kierunki wydatków bieżących wynikają z nałożonych ustawami zadań i dotyczą: 1.szkolnictwa podstawowego, gimnazjalnego Do zadań miasta należy w szczególności stworzenie odpowiednich warunków działania szkół i placówek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Wykonywanie remontów obiektów szkolnych. Zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki, wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji nauczania i programów wychowawczych.   Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli, zabezpieczenie środków na podwyżki dla nauczycieli oraz ich awans zawodowy oraz promowanie szczególnie uzdolnionych uczniów. 2.gospodarki komunalnej i mieszkaniowej Gospodarka komunalna obejmuje zadania o charakterze użyteczności publicznej głównie w zakresie: utrzymania czystości i zieleni w mieście, utrzymania i konserwacji oświetlenia drogowego, utrzymania nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, zadania w zakresie inżynierii ruchu i gospodarki odpadami oraz lokalnego transportu zbiorowego. W ramach wydatków bieżących finansowane są także zadania związane z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem gminy, remonty bazy lokalowej, regulowanie stanów geodezyjno-prawnych nieruchomości i opracowania geodezyjne. 3.pomocy społecznej, ochrony zdrowia Pomoc społeczna ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie same pokonać, a także wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb  i życia w godnych warunkach oraz działania w zakresie zapobiegania ww. sytuacjom. Zadania miasta w zakresie pomocy społecznej realizowane są poprzez m.in.: przyznawanie i wypłacanie świadczeń społecznych i rodzinnych, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, łagodzenie skutków bezrobocia oraz współpraca z podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych udzielanie schronienia i zapewnienie posiłku osobom tego pozbawionym. W zakresie ochrony zdrowia z budżetu miasta finansowane są działania na rzecz profilaktyki i pomocy osobom uzależnionym, w szczególności dzieciom i młodzieży. 4.kultury, kultury fizycznej i turystyki Zadania realizowane w zakresie kultury dotyczą wspierania i promocji twórczości, edukacji kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, w tym współpracy z zagranicą oraz  ochrony dziedzictwa kulturowego.   Popierane są działania propagujące turystykę i krajoznawstwo. Istotną rolę odgrywa kultura fizyczna, która ma na celu dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny poprzez wychowanie fizyczne, sport i rekreację. Powyższe zadania realizowane są przy współpracy  z instytucjami kultury, klubami sportowymi i podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych. Ważnym instrumentem w realizacji zadań z zakresu kultury, kultury fizycznej i turystyki jest utrzymanie i zapewnienie właściwej bazy sportowej, rekreacyjnej i kulturalnej. 5.bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej Zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej realizowane przez samorząd miejski wykonuje Straż Miejska we współpracy z Policją i strażą pożarną. W zakresie wydatków inwestycyjnych w 2009 roku proponuje się: W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć środki na inwestycje dofinansowywane ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł zewnętrznych, a także na inwestycje kontynuowane. Podstawę do ich opracowania stanowi plan „Limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2008 - 2010” stanowiący załącznik do uchwały budżetowej Miasta na 2008r. wg stanu bieżącego. Proponuje się także podejmowanie działań w celu pozyskiwania środków Unii Europejskiej na realizację projektów w ramach wydatków inwestycyjnych. IV. W zakresie deficytu budżetowego 1.Dopuszcza się wzrost ogólnego zadłużenia Miasta z tytułu kredytów i pożyczek oprocentowanych poniżej stopy rynkowej oraz kredytów służących sfinansowaniu wkładu własnego do przedsięwzięć inwestycyjnych dofinansowywanych ze środków funduszy strukturalnych. 2.W planie rozchodów należy zabezpieczyć spłaty zaciągniętych pożyczek, kredytów oraz wykup obligacji komunalnych zgodnie z harmonogramem spłat.

metryczka


Wytworzył: dorota seroczyńska (13 listopada 2008)
Opublikował: Dorota Seroczyńska (14 listopada 2008, 08:43:22)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 360